دستگاه همایون یکی از هفت دستگاه موسیقی ایران است.
این دستگاه به تناسب نام خود، حالتی شاهانه، اشرافی و باوقار دارد، ولی با این حال زمینهٔ اجرای بسیاری از لالاییها و زمزمههای متداول در نقاط مختلف ایران است. همچنین از نغمههای این دستگاه در موسیقی زورخانه نیز استفاده میشود.
به دلیل استفاده از یک گام خاص و تفاوت محسوس در گام بالا رونده و پایین رونده دستگاه همایون منحصر به فردترین دستگاه موسیقی ایرانی به شمار میرود. مقایسه سایر دستگاههای موسیقی ایرانی با موسیقی دیگر ملل و خصوصاً کشورهای همجوار تشابه و یکسان بودن ریشه برخی را نشان میدهد. اما این مطلب در مورد دستگاه «همایون» صادق نیست.
دستگاه همایون و یا به تعبیری «دستگاه عشاق»، با حالت محزون و اسرار آمیز خود گوشههای متعددی دارد که گوشه «بیداد» اوج این دستگاه تلقی میشود. بر اساس نظر متافیزیکی استاد مجید کیانی در باره ی موسیقی ایرانی، “همایون” ادامهی روز، تداوم زندگی،اتحاد عشق و عاشق و معشوق و توحید است. (مقام توحید در هفت شهر عشق)
آثار ارزشمندی از موسیقی ایرانی در صده قبل در این دستگاه ساخته و اجرا شدهاند. « رنگ فرح » از جمله این آثار است.
از لحاظ مرکب خوانی این دستگاه به دستگاههای سه گاه و شور ارتباط دارد و وسعت این دستگاه را بیشتر میکند. به دلیل شباهت شور و همایون، با بم کردن نت سوم گام همایون به میزان نیمپرده میتوان وارد شور شد. همایون را میتوان به دستگاه چهارگاه نیز ارتباط داد و این کار با افزودن نیمپرده به نت ششم گام همایون و کم کردن ربع پرده از نت پنجم که گوشهٔ آواز منصوری را تداعی میکند انجامپذیر است. عکس همین عمل و گذر از چهارگاه به همایون نیز در گوشهٔ مخالف دستگاه چهارگاه قابل اجراست.
یکی از آوازهای ایرانی که اسم آن در کتب موسیقی هست آواز بیات اصفهان است که آن را از متعلقات دستگاه همایون دانستهاند. یکی دیگر از آوازهایی که از متعلقات دستگاه همایون است، آواز شوشتری است.
فواصل پردهها در این دستگاه به صورت زیر است:
سه ربع پرده، یک پرده و یک ربع پرده، نیم پرده، پرده، نیم پرده، پرده، پرده.(از راست به چپ)
البته درجه دوم و ششم در دستگاه همایون متغیر هستند، درجه دوم ربع پرده بمتر و درجه ششم را ربع پرده و نیمپرده زیرتر هم استفاده میکنند. به عنوان مثال پردهها در همایون سل به این شکل میشود: سل، لا کرن (لا بمل)، سی، دو، ر، می بمل (می کرن، می بکار)، فا، سل.
نت شروع این دستگاه به طور معمولا سل (راست کوک) یا ر (چپ کوک) است. در ردیف مرحوم کریمی از شوشتری به عنوان یکی از گوشههای این دستگاه نام برده شدهاست.
با نمادگذاری عددی فواصل بر اساس ربع پرده در گام دستگاه همایون چنین هستند: ( ۴ ، ۴، ۲، ۴ ، ۲ ، ۵ ، ۳ ) از چپ به راست
دوره های مرتبط
دستگاه راست پنجگاه
دستگاه راستپنجگاه که با نام راست و پنجگاه یا راست هم شناخته میشود، یکی از دستگاه های موسیقی سنتی ایران است. راستپنجگاه دست کم…
دستگاه چهارگاه
دستگاه چهارگاه، یکی از دستگاه های موسیقی سنتی ایران است. چهارگاه از نظر مدال دستگاهی متمایز است و درایوش طلایی …
دستگاه ماهور
ماهور یکی از دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی است. این دستگاه از نظر فواصل با گام بزرگ (ماژور) در موسیقی…
دستگاه نوا
دستگاه نوا یکی از هفت دستگاه موسیقی ایرانی است. نوا دومین مقام از دوازده مقام اصلی موسیقی قدیم ایران بوده…
1,860,000 تومان